اصحاب و شاگردان

دیدگاه شیعیان در مورد اهل بیت

اشاره
از دیدگاه شیعیان، انتساب عترت علیهم السلام به پیامبرصلی الله علیه وآله، از زمان تولّد ظاهری و پا نهادن آنان به این دنیای مادی نبوده و نیز ارتباط و وابستگی آنان با نبی اکرم صلی الله علیه وآله، محدود به روابط متعارف مادی نمی شود، بلکه طبق صریح روایات و احادیث مختلف و معتبر نبوی، عترت پیامبرعلیهم السلام عبارت از انوار مقدسی هستند که خلقت آنان، همانند خلقت نبی اکرم صلی الله علیه وآله، سابق بر تمامی خلایق بوده است.بدین ترتیب که خداوند، در ابتدای آفرینش و قبل از خلق عرش، لوح، کرسی، قلم، بهشت، دوزخ، آسمان، زمین و هر مخلوق دیگری، انوار پاک چهارده معصوم علیهم السلام را آفرید، و پس از خلق آن انوار مقدس، و به برکت ایشان و به خاطر آنان، موجودات و خلایق دیگر را خلق فرمود.در واقع، حضرات معصومین علیهم السلام و در رأس آنان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، برگزیدگان خداوند و والاترین مخلوقات او می باشند که تمامی کائنات و مخلوقات، به برکت و یُمن وجود آنان لباس وجود و هستی پوشیده اند و خداوند نیز، از رهگذر لطف خویش، آن انوار مقدّس را برای هدایت، دستگیری و نجات بشریت و دعوت او به بندگی خود، در برهه های خاص، و در صورت و شمائل انسانی، تمثّل داده تا در دودمانی از فرزندان هاشم یکی پس از دیگری، پای به عرصه زمین نهاده، آدمیان را به سوی خداوند فراخوانند.واضح است که در این نگرش، تقدیس و اکرام عترت پاک پیامبرصلی الله علیه وآله، معنایی دیگر یافته، اساس و مبنایی آسمانی و الهی می پذیرد.از آن جا که پیامبراکرم صلی الله علیه وآله بر طبق صریح آیات قرآن، هرگز از روی هوی و هوس سخن نمی راند و ساحت مقدس آن حضرت، از هر کلام گزاف و بیهوده ای مبرّاست، لذا سخنان پیامبراکرم صلی الله علیه وآله از اغراق، غُلوّ و یا زیاده گویی، مطلقاً منزّه است.خداوند در قرآن می فرماید:«وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَی – إِنْ هُوَ إِلا وَحْیٌ یُوحَی» [۵۳۲] ؛ و هرگز (پیامبر) از روی هوای نفس سخن نمی گوید، گفتار او منطبق بر همان وحی است که بر او نازل شده است.بنابراین، بیانات نبی اکرم صلی الله علیه وآله راجع به اهل بیت علیهم السلام، از این قاعده مستثنی نبوده و اوصاف و مدایح آن گرامی از دودمان خود، هرگز منبعث از احساسات و عواطف خانوادگی و به لحاظ وابستگی نمی باشد.پر واضح است که مدارک و کتب معتبر شیعی، مشحون از بیانات نبی اکرم صلی الله علیه وآله در وصف مقامات والای عترت خود بوده و روایات در این باب، از حد احصاء و شمارش خارج است.نیز مناسب است به یکی از مشهورترین احادیث نبوی که در کتب فریقین افزون از حد تواتر نقل گردیده اشاره گردد که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود:انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی لن یفترقا حتّی یردا علی الحوض، مَن تمسک بهما فقد نجا و من تخلف عنهما فقد هلک ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا [۵۳۳] ؛ به درستی که من دو امانت گران بها در میان شما باقی میگذارم: کتاب خدا و عترتم یعنی اهل بیتم و این دو، هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض (کوثر) بر من وارد شوند. هر کس تمسک به آن دو بجوید، البتّه نجات یافته و هر کس از آن دو تخلّف نماید یقیناً هلاک شده است، تا آن گاه که به آن دو چنگ می زنید، هرگز پس از من گمراه نخواهید شد [۵۳۴] .
مشق عشق (شکوفه های تحیت بر پیامبر)
الهی! به حق پیامبرصلی الله علیه وآله و خاندان شکوهمندش علیهم السلام سایه رحمتت را از سر ما وامگیر و ما را به حال خویش وامَگذار.سفره هامان را پر از برکت، راه هامان را امن و امان، دست هامان را توانا، روزی هامان را حلال و دل هامان را با همدیگر، مهربان بگردان.ای بخشنده ترین بخشندگان و ای مهربان ترین مهربانان!۲۶: «یَا نَافِذَ الْعِدَهِ، یَا وَافِیَ الْقَوْلِ، یَا مُبَدِّلَ السَّیِّئَاتِ بِأَضْعَافِهَا مِنَ الْحَسَنَاتِ إِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ»ءای خدایی که وعده ات نافذ است؛ ای آن که عهدت وفا است؛ ای مولایی که بدی ها را به چندین برابر به خوبی ها دگرگون می کنی؛ همانا که تو بخشنده (فضل و کَرَم) و بزرگواری.
برگرفته از کتاب محمد صلی الله علیه و آله راز آفرینش نوشته آقای سید جواد هاشمی نژاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *