از دیدگاه اهل بیت

درباره اهل بیت

حضرت علی علیه السلام چنین فرمود:نَحْنُ شَجَرَهُ النُّبُوَّهِ وَ مَحَطُّ الرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلائِکَهِ وَ مَعَادِنُ الْعِلْمِ وَ یَنَابِیعُ الْحُکْمِ نَاصِرُنَا وَ مُحِبُّنَا یَنْتَظِرُ الرَّحْمَهَ وَ عَدُوُّنَا وَ مُبْغِضُنَا یَنْتَظِرُ السَّطْوَهَ [۵۲۸] ؛ ما (امامان معصوم) از شجره نبوت هستیم، ما پایگاه رسالت و جایگاه رفت و آمد فرشتگانیم. ما کانون معرفت و چشمه های حکمت می باشیم. یاران و دوستان ما به رحمت پروردگار امیدوارند و برای دشمنان و کینه جویان ما غضب و خشم پروردگار آماده است.حضرت علی علیه السلام درباره پیروی از اهل بیت علیهم السلام چنین فرمود:پس کجا می روید و چگونه شما را برمی گرداند و حال آن که علامت ها برپاست و دلیل ها آشکار است و چراغ های راه نصب شده، گمراهی تا کجا؟ سرگشتگی تا کی و چرا؟!اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) که زمامداران حق و یقین هستند، در بین شمایند. آنان پیشوایان دین و زبان صداقت اند. پس مثل قرآن احترام آنان را به خوبی به جا آورید و مانند شتران تشنه که به آبشخور روند، به آنان روی آورید [۵۲۹] .
ما زنده ایم
حضرت علی علیه السلام در خطبه ای بسیار زیبا، چه شکوهمندانه به وصف اهل بیت علیهم السلام پرداخته است. اینک ترجمه آن را در این فراز می آوریم:ای مردم! این کلام را از خاتم پیامبران صلی الله علیه وآله فرا گیرید:کسی که از ما می میرد، در واقع مرده نیست و هر که از ما می پوسد، پوسیده نیست. پس آن چه را نمی دانید درباره اش قضاوت نکنید.به تحقیق بسیاری از سخنان حق در چیزهایی است که شما انکار می کنید. و کسی را که حجّتی علیه او ندارید معذور بدارید «و او منم» آیا من با ثقل اکبر یعنی قرآن در بین شما عمل نکردم؟و آیا ثقل اصغر یعنی اهل بیت را در میان شما نگذاشتم؟پرچم ایمان را در میان شما برافراشتم، مرزهای حلال و حرام را برایتان روشن کردم. از عدل خود لباس عافیت بر قامتتان پوشاندم و با گفتار و رفتار خود معروف را بین شما گسترش دادم. فضائل و کرایم اخلاق خود را به شما ارائه دادم… [۵۳۰] یکی از مهم ترین موضوعاتی که همواره در تاریخ مسلمین مورد کنکاش بسیاری از اندیشمندان دنیای اسلام قرار گرفته، موضوع عترت و جایگاه آن در دین مبین اسلام است.آن چه در این میان با اهمیت است، اختلاف عمیق و تباین شگرف دیدگاه های فرقه های مختلف نسبت به این مبحث حساس اعتقادی است.مهم تر آن که التزام یا عدم التزام به اعتقاد صحیح در این مورد، مستقیماً حیات ابدی انسان را تحت تأثیر قرار داده و ذرّه های تقصیر یا حتّی قصور در خصوص آن، می تواند ابدیّتی شوم را برای انسان مسلمان رقم بزند.از این رو شایسته است تا با بینشی صحیح، عقیده خالص و ناب را با استعانت از منابع الهی – و از آن جمله بیانات نورانی نبی اکرم صلی الله علیه وآله – باز شناسیم و با عزمی راسخ در تقویت آن بکوشیم.بعضی از فرقه ها، عترت پیامبرصلی الله علیه وآله را صرفاً به لحاظ وابستگی و خویشاوندی با آن حضرت، تقدیس نموده، آنان را اکرام می نمایند.از دیدگاه آنان مهم ترین دلیل برای اِکرام عترت، تنها انتساب خویشاوندی آنان به نبی اکرم صلی الله علیه وآله است و عصمت و طهارت آنان، ربطی به این جریان ندارد؛ مثلاً سخنان پیامبرصلی الله علیه وآله در مدح و وصف عترت خود، و نیز سفارش های آن حضرت در این مورد، تنها به لحاظ مراعات رابطه خانوادگی و نسبت و قرابت است.بر اساس این طرز تفکر، احترام عترت پیامبر، ریشه و مبنایی زمینی دارد!به عبارت دیگر، از آن جا که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، همانند سایرین تشکیل خانواده داده و به تبع آن، صاحب فرزند و نوادگانی شده اند، لذا مسلمانان ناگزیرند به جهت این وابستگی، برای فرزند و نوادگان وی احترام قائل شوند [۵۳۱] .
برگرفته از کتاب محمد صلی الله علیه و آله راز آفرینش نوشته آقای سید جواد هاشمی نژاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *