اخلاق و فضائل

خیر بسیار برای پیامبر

ما قبلا گفته ایم وقتی پسران پیغمبر از خدیجه مردند، کفار خوشحال شده و آن حضرت را ابتر- بلا عقب- خواندند، خداوند به پیغمبر مژده داد که علی رغم آرزوهای کفار و پندارهایشان، ما به تو «کوثر» دادیم و دشمنان تو ابتر خواهند بود. تناسب مقام و کلام اقتضا دارد که اگر کوثر، هزار معنی هم داشته باشد، باز یکی از آنها اولاد باشد که گفتیم قرآن یک لفظ را در چند معنی یک جا به کار می برد.
به علاوه اولاد از نعمتهای بزرگی است که حتی پیغمبران بزرگ، مانند ابراهیم و زکریا، به دعا از خدا خواستند. پس قطعا بزرگترین انبیا از آن محروم نمی ماند و به نص سوره کوثر و آیه وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضی یعنی «در آینده خداوند آن قدر به تو بخشش خواهد کرد که راضی شوی» این نعمت بزرگ را به حبیبش عطا کرده است.
حال این جا این سخن پیش می آید که صرف فرزند داشتن- و لو هر چه باشد- کافی است و نعمت است؟ اگر چنین است، چرا دشمنان پیغمبر که بعضی از آنها ده پسر رشید داشتند، ابتر نامیده شده اند و نیز در دعای ابراهیم و زکریا، می بینیم که آنها فرزندی می خواهند که امام و وارث علوم انبیا باشند (به آیات مربوطه مراجعه شود.) پس فرزندی که عطای پروردگار به بزرگترین پیغمبران است و خداوند از او به
وحی و نبوت در پرتو قرآن، ص: ۴۶۰
کوثر- خیر بسیار- تعبیر می کند، جز اوصیای خاتم انبیا و حمله علم نبوت ختمیه نمی تواند باشد.
خوشبختانه ما در این کتاب، درباره نسل و نژاد انبیا، به تفصیل سخن گفته و گفته ایم که همه انبیا از یک نسل و اصل می باشند. آیا این نسل پاک برگزیده منتخب، با پیغمبر اسلام منقطع شده است؟ نه؛ فقط نبوت ختم گردیده، ولی وصایت و وراثت باقی است. امیر المؤمنین در نهج البلاغه شریف، مکرر در این باره سخن گفته و از جمله می فرماید: «احدی از این ملت را نمی توان به آل محمد قیاس کرد؛ همه ریزه خوار خوان علم آنهایند، آنان اساس دین و پایه یقین هستند که غلو کننده باید به سوی آنها باز گردد و عقب مانده، خود را به آنها برساند، خصایص حق ولایت برای آنها است و وراثت و وصایت در میان آنها و درباره آنها است.» پس اگر پیغمبر آنها را عدل قرآن قرار داده، برای این است که کردار و گفتار آنها مبیّن و مفسر قرآن است و مودت آنها و اطاعت از آنها، همان علاقه به قرآن و اطاعت قرآن بوده و به سود خود مردم است.
برگرفته از کتاب وحی و نبوت در پرتو قرآن نوشته آقای محمد تقی شریعتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *